Friday, August 20, 2010

Tolonglah..~

Pergh. Tajuk nak gempak je. Tapi isi dalamnye xdelah gegar mane. Hehehehe. Argh. Lantaklah. Blog aku , suke hatilah kan.


Selepas semalaman tanpa tidur kerana berperang dan berjuang untuk make over-kan belog aku ni , ingatkan nak lah layan mata lepas sahur. Tapi malangnya , mata sepet aku ni tetap terkebil-kebil mencari Sang Tido. Apakan daya , malam tadi , Sang Tido pegi Dangdut sampai tak ingat nak balik pagi ni. Aii , bulan pose pun dangdut kaa..? Tobat deh..~


Takde ape nak buat , aku bukak lappy dan online. First , mesti bukak fesbuk. Dalam duk bace-bace status member2 , terdetik kat hati aku yang suci dari asap rokok ni untuk mengulas pasal status-status yang wujud di fesbuk. Ececeh.. Dah macam pengulas bola sepak daa..


................................................................................

Ok semua. Kelas kite dah start. Kate Miss Erni , Lecturer Human Resource Development aku tuh.. Kesian kawan tu. Tengah telan air liuq sebab mimpi makan ayam madu , tetibe tersedak sebab aku bantai sebut nama dia. Sorry Miss..

...................................................................................

Status yang dibenci , eh silap ... Kurang gemar

1. Orang yang suka menunjuk cinta.

Tolonglah wei. Bukan korang berdua je bercinta. Boleh tak jangan nak mencapub kat fesbuk tu..? Pastu dorang sound aku balik. 

 "Ang sebok pasai pa? Kami bukan Kacau Ang..!!" (Kedah version)

Yang ni aku nak betulkan sikit. Sape kate korang tak kacau aku..? Kalau status korang tak appear kat wall Home aku tu, takpe. Aku tak heran. Ni , bile kehadiran status tu menjamah bebola mata aku , secara tak langsung akan menyakitkan hati aku. Bile aku dah sakit hati , mulut aku ringan untuk memaki. Jadi , dosa aku pulak yang bertambah berguni-guni. Pasai pa..? Pasai angpa..!

2. Status yang ditaip berselang-seli huruf besar dan kecilnya.

Contohnya macam ni. " sEdApNyE bErBuKe TaDi..". Tu baru sikit. Kadang-kadang tu , bile dorang kasi komen panjang-panjang tu dalam keadaan huruf yang begini , naik juling mata aku baca. Dahlah mate aku ni sepet. Pastu ditambah ngan juling lagi , buruk le rupe aku jadinya. Tolonglah faham. Ape ko ingat cantik tulis macam ni..?

3. Orang yang suke mengeja sesuke hati.

Contohnya :: "Ayinie , titew poce penux.. " Yang ni memang boleh buat darah aku yang maintain stabil ni mencanak naik sehingga ke tahap maksima. Ejaan macam bangang. Mu ni xreti nok ejo molek ko? Payoh sangat ke nak tekan huruf kat keyboard tu bio tubik ejaan betul sikit..? Aduh lah mok wei.. Naek r daroh tinggi ambe gini , kate cikgu tadika KEMAS mereka.

Biasanya , mereka ini adalah anggota kumpulan gedik yang memang aku banned daripada masuk dalam hidup aku. Tapi ,jangan ingat pompuan je. Kaum jejan aka lelaki pun ada yang mengamalkan konsep begini. Bukan lelaki aww atau metroseksual , kalau dorang apelah nak dikesahkan , tapi jugak golongan brader-brader yang bermuka ganas. Memang bangang ganda 23 untuk mereka. Hahahahaahah

Tolonglah faham. Tak susah pun mengeja betul. Kalau setakat tambah "w" sikit kat hujung perkataan tu aku boleh terima lagi. Ni bila dah tahap rosakkan bahasa ni bermakna kroniknya tahap ejaan Melayu korang. Kalau English apatah lagi.. Kesian kat cikgu-cikgu tadika yang mengajar kita mengeja dan menulis dulu. Atau golongan ini memang tidak pernah grad dari tadika..?

Aku diam tanpa respon..~

4. Status yang mendedahkan kejahilan ilmu agama.

Ilmu agama aku pun kurang. Iman di dada lebih nipis dari kulit bawang. Aku pakai tudung pun time p kelas je. Aku sedar tu. Tapi , tolonglah jangan dedahkan kejahilan tu sangat.. Tambah time-time ramadhan ni. Hormat lah sikit. Tak susah pun.

Contohnya :: " Hanya Club 99 yang mampu hilangkan kesedihan dan kesepian hati aku.." Aku tak faham manusia. Boleh percayakan menatang arak tu untuk hilangkan sepi , duka dan lara..? Hati kosong maknanya kita makin jauh dengan Allah. So , ambik kesempatan di bulan mulia ni , Rebut peluang yang ada , perbaiki diri. Belum tentu kita berpeluang bertemu Ramadhan akan datang. Selagi masih mampu , dalami dan jelajahi keistimewaannya.

Tolonglah mengerti. Sebaik-baik Penawar bagi hati yang kosong dan jiwa yang sepi adalah dengan perbanyakkan zikir, solat malam dan baca Al- Quran.

Bukan untuk kamu sahaja , malah ingatan untuk aku jugak.

5. Suka mencarut , memaki , mengata dan yang sewaktu dengannya kat status fesbuk mereka.

Tambah-tambah kalau yang buatnya pompuan. Muka lawa tapi bile tengok kat status ade perkataan " fuck , go to hell , babi , celaka , sial dan suku sakatnya " , membuatkan saham mereka terus jatuh merudum. Aku pun penah wat dulu tapi lepas ditegur oleh seorang hamba Allah , aku insaf tak buat dah. Trimas untuk beliau.

Tolonglah faham. Kalau nak marah pun , jangan kat tempat yang " open air " macam tu. Malu. Apa kata , pergi pantai ke , tepi bukit ke , tasik kat area rumah sewa aku tu ke takpun ambik bantal tutup muka , jerit kuat-kuat. Terapi ni adakalanya berkesan jugak. Tapi lebih afdal , ambik wudhuk , solat dan baca Quran. Ni , xyah cakap pun tkpe. Sume orang dah tau lah ja.. hikhikhik..~

Lagi kita melampiaskan segala amarah di fesbuk , makin jelas terdedahnya kejahilan kita bermakna memberi peluang untuk orang tau kelemahan atau pekung diri kita. Itu dah jatuh hukum mendedahkan aib. Dan wajib bagi umat Islam menjaga aibnya serta aib saudaranya agar tidak diketahui orang melainkan dia dan Allah.

.....................................................................


Akhir kata , marilah sama-sama kita saling mengingati dan memperbaiki segala kelemahan dah kekurangan yang ada. Semoga Ramadhan tahun ini , memberi 1001 rahmat dan barakhah untuk kita semua. Wassalam.

.....................................................................

Bila baca balik , rasa macam aku dah bagi ceramah ala-ala kuliah Subuh pulak. Mungkin satu hari nanti aku boleh jadi penceramah bebas macam Dato' Fadzilah Kamsah..

Hik8x.. Gedebush..!
Aku dibaling kuali kerana terlebih berangan..~






No comments: