Monday, December 27, 2010

Kenapa Manusia Menipu ?

Semua orang pernah menipu . Kalau ada yang cakap dia tak pernah menipu , sebenarnya secara tak langsung dia dah menipu sebenarnya . Kajian menunjukkan sekurang-kurangnya purata manusia menipu dikira nisbah 1 orang : 5 kali menipu . *Kajian ni dibuat oleh aku sebagai bukti aku mengaplikasi pembelajaran subject Business Research dalam kehidupan seharian . Kesahihannya masih diragui . :D *. Jadi kalau jumpa orang yang menipu tu , buat tak tahu jelah sebab memang sikap semulajadi manusia tambah-tambah lelaki.  =.=

Dulu masa sekolah rendah darjah 1 sampai 3 , aku belajar kat sekolah agama . Tak silap aku , nama penuh sekolah tu Sekolah Rendah Agama Tarbiyah Islamiyyah aka SRATI di Ulu Kinta , Perak . Aku masa tuh alim nak mampus . Cakap nak bajet ustazah je . Pantang nampak orang yang melanggar hukum , ringan mulut aku nak menegur . Sampai satu peringkat , aku kena banned dengan pak cik mak cik aku . Setiap kali datang je , mesti dorang sindir-sindir aku . Aku pulak masa tu kecik lagi . Bila dah selalu kena perli , pastu takde kemampuan untuk defends diri sendiri , kesudahannya aku menangis . Pakcik makcik aku pun tersenyum bangga sebab menang dalam perdebatan tersebut.


Sampai hati dorang kutuk saya yang comel ni !



Masa aku sekolah dulu , aku selalu kena brainwash dengan ustazah aku . Menipu tu dosa . Nanti masuk api neraka . Lidah pulak kena potong . Budak kecik . Dengar je api neraka terus cuak . Tambah pulak lidah kena potong terus ketar gigi takut . Tapi zaman sekarang , bila aku cakap benda yang sama kat adik bongsu aku , boleh pulak dia lawan cakap aku . Ada ke dia kata macam ni , " Habis Kak Long selalu je bohong , takde pulak kena potong lidah ? " Aiseymen . Macam mana penipuan aku dikantoikan adik bongsu aku yang baru darjah 3 . Aku nak resign lah jawatan Kaki Kencing Terbaik Keluarga . Malu eden , malu !


Kau nak kena potong lidah ke nak menipu ? Baik pilih sekarang ?!




Menipu ni setahu aku ada 2 kategori . Bohong sunat dengan bohong tak sunat . Bohong sunat ni orang selalu kaitkan dengan situasi bila mana kita berbohong untuk menyelamatkan keadaan yang tenang dari kucar-kacir , untuk jaga perasaan orang lain ataupun cukup sekadar bertujuan menutup aib orang . Banyak lagi alasannya tapi 3 alasan ni merupakan subjek paling famous bila ditanya kenapa mereka bohong sunat . Bohong sunat ni kalau diamalkan selalu lama-lama menular menjadi bohong tak sunat . Bila dah menular yang bahaya ni . Baik dicegah sebab proses penyembuhannya memakan masa , tenaga dan mengganggu perjalanan hidup seharian anda.


Berbalik kepada tujuan asal . Kenapa manusia berbohong . Ada beberapa sebab yang aku kenalpasti . Antaranya ialah ::

1. Untuk berlagak dengan kawan-kawan

Orang yang menipu dalam kategori ni bagi aku adalah sebangang-bangang orang . Biasanya , ciri-ciri mereka dapat dilihat bila setiap kali ada yang bercerita , dia wajib ada cerita yang sama malah lebih gah lagi . Tujuannya tak lain dan tak bukan untuk menunjuk-nunjuk yang dia juga mampu berbuat benda yang sama . Orang semacam ini ada dimana-mana dan sangat mudah ditemui . Kadang-kadang , dalam cerita mereka , kita boleh trace ketidakbetulan cerita tersebut.



Gambar diatas tiadakena-mengena dengan situasi =.=



2. Nak tutup salah mereka .

Aku pernah kenal dengan seorang "budak" yang memang jenis dia suka bercerita apa saja yang dia buat . Dengan siapa dia jumpa , keluar makan malahan topik perbualan mereka juga aku tahu secara detail . Boleh dikatakan aku tahu setiap perjalanan hidup dia selama kami hidup bersama.

Suatu hari , aku dapat tahu dia berkahwin . Tapi yang anehnya perkahwinan dia tidak dihebahkan . Dah lah tu . Cincin kahwin atau inai pun takde masa dia baru lepas nikah tu . Kebetulan dia kahwin hujung Disember dan semester kami bermula awal Januari . Patutnya kesan-kesan orang baru kahwin tu kita boleh nampak  .  Tahu-tahu dia mengandung . Dia kadang-kadang ada bercerita tentang suami dan anaknya tapi setiap ceritanya mesti ada je yang berubah . Mungkin isi utamanya sama tapi isi huraiannya berbeza. Tambahan kalau kita iyakan saja semua cerita dia dan tunjuk yang kita berminat . Lagi laju je ayat yang keluar dari mulut dia . Macam air. Dan dalam masa yang sama , dia tak suka kalau orang korek cerita pasal suami dan anaknya dan yang penting tak pernah pun tunjukkan gambar suami dan anak dia kat orang.  Pelik kan? Seorang yang suka bercerita tentang setiap lelaki yang wujud dalam hidup dia walhal mereka hanya kawan , selalu bercerita tentang anak saudaranya , malahan beria-ria nak kenalkan her nephew kat kitorang , sangat excited dengan setiap kejadian baru yang berlaku dalam hidup dia dan dengan bangga tunjuk setiap gambar family dan orang-orang kesayangan dia sebelum ni  tiba-tiba bila diajukan soalan tentang suami dan anaknya , bila kita mintak nak tengok gambar , dia jadi serba salah dan terus naik angin. Dari situ kita boleh tahu , mungkin ada chance yang dia menipu untuk tutup salah dia . Apakah salah beliau ? Sila analisa dari cerita di atas.  Kadang-kadang , perangai kita ni  , boleh buat orang lain trace kita di pihak yang benar atau sebaliknya .





Ops , kantoi suda ~



3. Orang yang menipu supaya dia dipandang sebagai orang bandar yang moden bukan orang kampung yang konservatif macam aku . 

Kisah orang macam ni , pernah terjadi dekat aku . Aku pernah ada seorang kawan yang balak dia memang taiko dalam segala kerja-kerja jahat ni . Tapi, sebenarnya balak dia yang merupakan salah seorang geng kutu embun aku ni , dalam jahat-jahat dia , sangat menjaga hubungan dia dengan member-member . Cuma hubungan dia dengan ALLAH yang lingkup sikit . Dan aku doakan , suatu hari nanti , Allah buka pintu hatinya untuk bertaubat . Amin

Si awek ni selalu bercerita yang dia kenal clubbing sejak dari sekolah lagi . Bukan setakat clubbing je , togak kencing setan , project permanian beradas , smoking , drugs dan sebagainya , dia pernah buat sejak sekolah yang bermakna sebelum dia kenal balak taiko ni . Aku tahulah , dia nak berlagak dengan aku yang tak pernah buat tu semua . Tapi , suatu hari, cerita dia ni kantoi bila si awek dan balak taikonya , berkunjung ke club dengan housemates aku yang nak merasa apa itu clubbing sebenarnya . Kebetulan , one of my housemate yang ikut tu , kenal dunia gelap ni sejak zaman sekolah lagi . Jadi sekurangnya kat situ , kita ada measurement untuk menilai kesahihan cerita si awek ni .

Biasalah perempuan. bila balik dari sesuatu tempat , mesti nak open table story mory apa yang dorang buat . Dari situlah kantoi yang si awek yang kononnya pergi club sejak sekolah ni, berdansa macam orang yang baru nak belajar merangkak dalam arena clubbing ni . What the heck ! Meh kita fikir ikut logik akal . Takkan lah orang yang kononnya dah lama kenal apa itu club malah ditambah lagi dengan cerita yang kononnya dia pernah wakil sekolah dalam pertandingan menari , berdansa macam orang takde basic tarian . Nak dibandingkan dengan sorang lagi housemate aku yang punya cerita yang sama dengan dia , ditarik orang untuk menari bersama disebabkan kehandalan dan kekemasann tariannya . So kesimpulannya , memang kau menipulah kan .

Aku memang tak faham dengan mentaliti orang zaman sekarang . Setakat kau pernah masuk club pun nak bangga ke ? Weh , aku dulu jadi setiausaha club tau tak ! Tak pernah pun aku ada niat nak bangga macam kau yang cuma ahli biasa je tuh . Hahahaha :D




" Aku moden sebab aku pergi club" . * Macamlah aku kesah . Bullshit !!



4. Bila menipu tu dah jadi kebiasaan .

Part ni aku malas nak cerita panjang . Sebab kebanyakkan orang faham apa maksudnya .







5. Main kayu 3 , 4 , 5 atau 10 sekalipun juga dikira menipu.

Part ni aku khususkan untuk cerita curang .  Sebab aku selalu terlibat secara tidak langsung dalam situasi ni. 

Aku hidup dikalangan mereka yang kerap mengulangi kesilapan yang serupa . Walaupun sering diberi peluang berulang kali untuk berubah , lambat laun , kesilapan yang sama tetap berlaku lagi . Kenapa ini boleh berlaku? Siapakah yamg harus disalahkan ?

Persoalannya adalah :: Kenapa curang bila dah ada yang baik untuk jadi pendamping kita ?


Hubungan sejenis adalah haram






Fitrah manusia yang tidak pernah cukup dengan apa yang ada . Bila diberi pasangan yang baik tapi berparas sederhana , mahu cari yang cantik dan segak supaya bangga bila berjalan berdua . Bila dah dapat yang cantik dan segak , eh baru tahu , keturunan dia tidak sekufu dengan kita . Terus dicari yang banyak harta . Bila dah dapat yang kaya, sering diabaikan kerana sibuk , mulalah kita pun sibuk mencari yang banyak waktu . See , sebaik mana pun yang manusia dapat , kita tak pernah puas dengan apa yang ada. Sebab kita biarkan nafsu mengawal kita .

Dari perasaan yang tidak pernah puas nilah terlahirnya idea untuk menipu . Tahu tak , menjadi orang yang ditipu tu menyakitkan tetapi hakikatnya , orang yang menipu tu sebenarnya lagi merana jiwa . Hidup tak tenang sebab takut rahsia terbongkar. Setiap waktu otak perlu berjalan untuk mencipta penipuan baru . Kat sinilah kita nampak setakat mana daya kreativiti individu tersebut . Kalau tahap kreativitinya excellent , akan mengambil masa yang lama untuk kantoi . Ditambah pulak dengan pengalaman dan kebiasaan . Alat pengesan bohong pun tak boleh detect . Terbaek dari ladang waa cakap lu !

Belajarlah untuk jadi jujur . Awalnya mungkin payah tapi pengakhirannya kita juga yang senang. Dan pihak yang satu lagi , belajarlah untuk berfikiran terbuka . Sometimes , kita menipu sebab pihak sebelah sana jenis yang tak boleh terima silap orang . Normallah manusia . Silap tu wajib . Dan dari kesilapanlah kita belajar makna hidup. Sekarang ni mungkin masa dorang . Suatu hari nanti , mungkin kita pulak yang ada ditempat mereka.




Bagi aku , untuk kurangkan cakap bohong , senang je . Diam . Tak payah cakap banyak . Jadi je pendengar yang baik . Dari mendengar juga kita belajar sesuatu . Kita membuat analisis dan kesimpulan . Bila perlu , keluarkan pendapat . Biasanya pandangan dari orang yang pendiam ni bombastik . Kita pun kadang-kadang tak sangka cara pemikiran dorang lebih matang dari usianya. Sebab tulah wujud peribahasa " Diam ubi berisi " .


Saya pilih diam dari bohong !



Jangan menipu banyak sangat . Nanti lama-lama jadi pencuri . Bukan aku kata ' orang-orang tua yang cakap.  ~

credit to devianART for the picture ~

7 comments:

finas said...

hahahaha...aku setuju sgt2.. eh, apesal mcm aku kenal je dgn org2 tersebut ah?

Eja Qorea said...

hahaha . sebab orang2 tersebut kawan baik kau !

beeha ben said...

wei..promote la blog ko..penulisan ko bagus kot!!!

anum farida said...

oohh....good entry...tq 4 sharing. :)

Eja Qorea said...

beeha ben :: bagus apanya ? segan aku kalau orang tau

Eja Qorea said...

anum farida :: trimas darl . saya bukan siapa2 dibanding kamu . kamu bagus !! :)

Chempaka Sari said...

saya masuk kelab catur tak kecoh pun hehhehe....