Friday, September 10, 2010

Saya Bersyukur Kerana Ada Mereka..~



Entry ini digarap khas untuk mereka yang dipanggil keluarga..

...........................

Tiba-tiba aku sedar , sebenarnya aku sangat beruntung kerana ditakdirkan hidup dikalangan mereka. Dibawah aku senaraikan keberuntungan yang aku kaut dan nikmati dari kewujudan mereka. 

.............................



Ini mama. *ye , saya tau dia lagi slim dari saya..* Saya bersyukur kerana beliau mama saya. Selalu masak makanan best sampai aku jadi bulat macam ni. Program diet takkan menjadi kalau ada beliau disisi.


Ini Syazwa Amira. Adik kedua yang aku panggil Kak Cik. Saya bersyukur beliau ditakdirkan menjadi adik selepas saya. Kerana beliau , saya selamat dari menolong mama memasak , sidai dan lipat kain , jaga adik-adik masa dorang kecik , jadi Cikgu tuisyen serta Ustazah kelas fardhu ain di rumah.  Walaupun kuat membebel , saya sanggup dengar bebelan beliau asalkan saya tak payah buat kerja rumah tersebut.



Dzulkarnain. Adik ketiga yang dipanggil Abang. Saya bersyukur kerana ada beliau dalam hidup saya. Beliau sangat rajin menjaga kebersihan persekitaran rumah. Secara tak langsung , saya terlepas dari kerja ni. Abang rajin hantar dan ambik adik-adik saya dari sekolah. Beliau sangat tidak kedekut dan sanggup berhabis demi keluarga tercinta. Selain itu ,Abang juga sangat suka menolong mama di dapur tambah-tambah time buat biskut raya..



    


Beliau Syazwani atau lebih dikenali sebagai kakak dalam keluarga kami. Saya bersyukur ada dia dalam hidup saya sebab kakak sangat rajin mengemas setiap pelosok rumah. Kesungguhannya dalam aktiviti mengemas ini turut mendapat pengiktirafan dari mama. Saya sangat suka kalau beliau ada di rumah. Saya tak perlu bersusah payah memikirkan hal kekemasan rumah selagi beliau ada di sini. *maksudnya rumah kami*




Fairuz atau abang cik. Saya taktau nak cakap apa tentang dia sebab kami dah 4 tahun tak bertegur sapa..



Namanya Syuhaiba tetapi dipanggil Kak Su di rumah. Saya bersyukur beliau wujud sebagai adik saya, Kerana beliau , saya tidak perlu sidai kain. Kadang-kadang , kalau saya malas nak ambik barang , ada beliau yang setia membantu.



Dzulhakimi. Kami panggil beliau Abang Co dan diringkaskan menjadi Co. Saya bersyukur kerana dia adik saya. Kalau saya malas ke kedai ,ada dia untuk membantu saya. Tugas beliau adalah menjaga kebajikan sampah. Walaupun jenuh bertempik melolong panggil beliau buang sampah , takpe , aku tak kisah. Asalkan bukan aku yang buat.. hahahahahaaha



Syakinah dikenali sebagai Kak Nik di rumah. Saya sangat bersyukur kerana dia ditakdirkan menjadi adik saya. Beliau sangat ambil berat tentang kebajikan saya. Contohnya , semalam saya tengah syok makan tumpi tanpa air disebelah. Terjengul je beliau di pintu bilik saya , terus saya dihujani dengan pertanyaan , " Kamu nak air Long..?". Pergh , mana nak cari adik sebaik diakan..? Selalunya saya suka minum air oren , teh 'O' ais , sirap dan sebagainya tapi saya malas nak buat. Saya tak payah risau. Kak Nik sentiasa ada untuk saya.. !



Dzul Izzham. Kami panggil dia Jojo. Beliau bulat seperti bulatan. Sangat gebu dan sedap dipeluk. Jojo jugak rajin ke kedai tetapi dengan syarat beliau perlu dapat apa yang saya beli. Tak kisah janji ada orang yang nak tolong saya. Jojo gak rajin buat air sedap-sedap. Dan saya sangat suka paw air beliau.. hehehehe :D



Syabilla. Nama manjanya Abby. Beliau yang terbongsu dan tergedik. Beliau memang saya beri keistimewaan untuk ambik barang-barang saya. Tugas beliau dirumah adalah terap pinggan. Saya sangat bersyukur kerana beliau adik saya kerana dengan tugasnya itu , memudahkan kerja saya bila saya nak cuci pinggan..

....................................

Bukan bermaksud menzalimi bukan juga mengambil kesempatan , tetapi kalau ada peluang di depan mata , kenapa tidak diguna sebaiknya..? Ini memang fitrah manusia yang bergantung antara satu sama lain. Hidup perlu saling membantu. Terima kasih atas bantuan kalian . Tanpa kalian tidak bermakna hari- hari yang mendatang. Saya sayang kamu semua..!

5 comments:

finas said...

emm.bila aku bc ni, aku jadi tertanya-tanya plak. aper kje kamu di rumah ek?
giler punyer kak long!!!!!!!!!!!!!!

Bukan Sindarella said...

BESTNYE .........ramainye adik2 die...best2...sonok nye awk..hahhaah...

Eja Qorea said...

Cik finas :: keje aku pun banyak kat umah. tapi xkan nak cite kan ? nanti org ckp aq ni masuk bakul angkat sendiri pulak..

Eja Qorea said...

bukan sindarella :: hahahaha.. seronok nak mampus. rase relax je.. hak8

finas said...

cuber gtau jap. mcm dh takder kjer je.hhahahaa